Spor N grundlæggende spørgsmål

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Spor N grundlæggende spørgsmål

Indlæg af magnusmyggen »

Tak for de gode råd Erik.

Har du også isoleret hele sporskiftet som Søren beskrev det?

Hvad er der sket med din tunnel siden din vogne stødte sammen?
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5451
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Spor N grundlæggende spørgsmål

Indlæg af Søren »

magnusmyggen skrev:Har du en tegning af det evt? eller en henvisning til en hjemmeside?
Dit woodland scenics track bed ser ud til at være dejlig nemt at arbejde med især når det evt kan pilles op igen (efter en fejl f.eks :)) Til skyggebanegården vil jeg bruge noget skum underlag. Jeg vil helt sikker overveje det der trackbed men det bliver nok en ekstra omkostning da der skal bruges en del af det. ikke fordi kork er gratis men den er lidt mere drøj i brug i forhold til prisen.
Jeg har ikke lige en tegning af hvordan jeg forbinder det, men det er basalt set at hver skinnestreng får en forbindelse. Der er en mængde videoer på Youtube, hvor folk forbinder sporskifter. Så du kan evt. prøve at søge lidt der.

Med hensyn til Track-Bed er det billigere end de der kork-strips man også kan købe. Syv meter Track-Bed til skala N koster 64 kr. Har du større banegårde kan du købe Track-Bed plader og skære dem til efter behov. Pladerne er lidt pebrede synes jeg.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 522
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Spor N grundlæggende spørgsmål

Indlæg af ErikL »

Mit er næsten som Søren beskriver, dog er mit lavet med en Dremel da jeg havde sat skinner fast, jeg bruger Fleischmann skinner med balast,
så de kom ikke op igen, så hvis du laver det med isolerings stykker fra starten slipper du for meget fis.

Husk at teste med de lange vogne det glemte jeg, særligt ved sving og når man sætter signaler eller andet tæt ved sporet, mit var en tunnel portal ved et sving hvor vognens
udsving ramte portalen.

Mvh Erik L.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Spor N grundlæggende spørgsmål

Indlæg af bygger01 »

De grønne filtplader bliver også stive, når / hvis der skal lægge ballast med den kendte metode ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Spor N grundlæggende spørgsmål

Indlæg af magnusmyggen »

Tak for alle svarene.
Jeg vil helt sikker bruge trackbed når det bliver til den synlige del af banen. Til skyggebanegården lægger jeg noget kork på.
Jeg har set en masse af de videoer på youtube hvor de modificere sporskiftet men troede ikke det også var nødvendig med spor N. Peco angiver nemlig ingenting om det i deres brugsanvisning.

Hvordan gør men lige praktisk med fleksskinnen når der skal laver en radius som er asymetrisk og ikke bliver til en 12 kantede bue? Skal jeg bruge noget tracksetta til det eller har i nogen andre fif?
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 522
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Spor N grundlæggende spørgsmål

Indlæg af ErikL »

her er de fif du skal bruge

http://www.skala-n.dk/index.php?option= ... Itemid=455

Mvh Erik L.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

magnusmyggen
Stationsforstander
Indlæg: 92
Tilmeldt: 19 feb 2015, 14:35
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Peco
Geografisk sted: Gestelev

Re: Spor N grundlæggende spørgsmål

Indlæg af magnusmyggen »

Takker mange gange Erik.
-Skala N
-Peco
-Multi Maus
Masser af ideer men for lidt plads. De bedste tog hilsner.
Besvar