Placering af signaler.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Placering af signaler.

Indlæg af Søren »

ErikL skrev:Et ranger signal bruges ved udkørslen fra ranger område, eller er der et signal ved alle spor?
Jeg går ud fra at det "vender" mod ranger området. så hvis det forgrener sig har man kun 1 signal der hvor
området som eksempel forbinder sig til stationen.
Et rangersignal (lidt dårlig oversættelse fra min side) hedder et "Schutzsignal" forkortet "Sh", men kan også blive kaldt "Gleissperre", altså "sporspærresignal". Det har to stillinger "Sh 0" (Stop, køreforbud) og "Sh 1, Ra 12" (Køreforbud ophævet). "Ra 12" betyder Rangierfahrt Erlaubt og kan kun vises af dagslyssignaler. Det består af to hvide lys i skråt stillet formation, stigende mod højre. På udkørselssignaler med kombineret Shutzsignal og hovedsignal, vil Ra 12 vise to hvide og én rød. På dagslyssignaler vises to røde når der signaleres "Sh 0".

Typisk placerer man et Schutzsignal ved drejeskiver, læsseramper, "stumpspor", brovægte eller steder hvor der skal rangeres. Typisk placeres det til højre for sporet, men dette er ikke altid tilfældet ved brovægte og drejeskiver. Jeg tænker placeringen er åben for fortolkning, og de fleste kombinationer har nok et forbillede et eller andet sted.

Man kan også vælge at have et "Gruppenausfahrsignal", altså et udkørselssignal som står ved udkørslen fra stationen og forsyne alle sine perronspor med et Schutzsignal. Kombinationen af de to signaler afgør, hvilket tog der må køre. På ens digitalsystem kan man så indrette en togvej som inkluderer signalstillingen.

Du kan også erstatte dit Schutzsignal med et "Wartesignal" (stort orange "W") (Ra 11). Dette betyder at forbikørsel kun kan ske i overenstemmelse med din rangerleder. Du kan også kombinere et Schutzsignal med et Wartesignal.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Takker

Når toget ser det spærer det så for indkørslen til området læsserampen m.m.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

talbert
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af talbert »

Søren Lauritsen skrev:
talbert skrev:Kan du via min scarm tegning, angive en mere præcis placering af signalerne?
Absolut.

Her er tegningerne. Der er nogle af signalerne, som kan diskuteres, og som er åbne for fortolkning. Du skrev at din station er enkeltsporet ved vendesløjfen. Som jeg ser det, så er den egentlig at betragte som en to-sporet strækning, da toget kommer tilbage af et nyt spor.

Baseret på det du skrev, har jeg valgt at sige, at det grønne spor er den ensporede strækning og det røde er ikke med i betragtningen.

Jeg valgte den løsning, da et tog der trækker vogne ud til - hvad jeg tolker som et fabriksområde - vil kunne køre forrest hele vejen og trykke vognene tilbage i fabriksarealet. Kørte du den anden vej, vil lokomotivet skulle være bag på toget hele vejen, hvilket ikke altid er hensigtsmæssigt (dog ikke uden forbillede).

Alle signaler sender tog henover et bøjet sporskifte, og derfor har alle signaler to arme. Jeg valgte ingen udkørselssignal fra godsarealet. Igen, det kan diskuteres om det er nødvendigt.
talbert_signaler_b.PNG
I den anden ende af banegården er der egentlig kun udkørselsmulighed fra spor 3 og fra godsarealet. Igen kan det diskuteres om der skal være udkørselssignal fra godsarealet, det afhænger af hvordan du har tænkt dig at driften skal foregå. Jeg har sat rangersignaler ved alle sporene, så du har mulighed at rangere lidt rundt.

Indkørselssignalet har to arme, da nogle af togvejene vil bevæge sig hen over bøjede sporskifter. Udkørsel fra spor 3 har kun én arm, da den kun kan sende tog lige ud (det kan diskuteres om det dobbelte krydssporskifte vil udløse en "kør langsomt" og derfor to arme - det er muligt).

Udkørselssignalet i fra godsarealet, skal være låst til altid at vise to arme eller ingen, da det kun kan sende tog ud over et bøjet sporskifte. Det kan man typisk programmere sig ud af på digital-centralen.
talbert_signaler_a.PNG
Jeg bemærkede at du havde et par gab i samlingerne i din sporplan. Her er en version, hvor jeg har lukket dem.
Hej Søren,

Tusind tak for din store hjælp.

Mvh.
Tim
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

ErikL skrev:Når toget ser det spærer det så for indkørslen til området læsserampen m.m.
Jeg har ændret lidt i beskrivelsen, da jeg fandt et par fejl i min første beskrivelse. Jeg fik byttet rundt på Schutzsignal og Schutzhalt.

Med venlig hilsen
Søren

talbert
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af talbert »

Søren Lauritsen skrev:
ErikL skrev:Når toget ser det spærer det så for indkørslen til området læsserampen m.m.
Jeg har ændret lidt i beskrivelsen, da jeg fandt et par fejl i min første beskrivelse. Jeg fik byttet rundt på Schutzsignal og Schutzhalt.
Hej Søren,

Helt okay, men der er ikke ændringer til placering ?

Mvh
Tim
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

talbert skrev:Helt okay, men der er ikke ændringer til placering?
Nej, det er blot ordvalget. :-) Dine placeringer er stadig i orden.

Du har lidt muligheder for ændringer:

Du kan vælge at droppe de forskellige Schutzsignaler hvor de står alene. F.eks. ved perronerne. Du kan erstatte dem med et Wartesignal. F.eks. et fra Viessmann (http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html). Du kan også bygge dem selv, uden elektronik, de er forholdsvis simple.

Du kan vælge at kombinere udkørselssignaler med et gruppeudkørselssignal og Schutzsignaler.

I sidste ende kan du vælge at benytte en kombination af dagsslyssignaler nogle steder og armsignaler, det er ikke uset, at en station er en blandet landhandel af forskellige signaltyper. Det giver også lidt til detaljegraden.

Med venlig hilsen
Søren

ErikL
Lokomotivfører

Indlæg af ErikL »

Jeg takker mange gange for den altid gode hjælp, det med signaler syntes jeg ikke altid er nemt.

Mvh Erik
Mini TRIX
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

ErikL skrev:Jeg takker mange gange for den altid gode hjælp, det med signaler syntes jeg ikke altid er nemt.
Det er så heldigt med tyske signaler at verden er åben for fortolkninger, og reglerne kan forsimples væsentligt. Der vil helt sikkert være andre forslag til løsninger end dem jeg har fremsat.

Som modelbanemand kan man vælge en forsimplet tilgang til det:
- Indkørselssignaler ved indkørsler
- Udkørselssignaler fra alle perronspor i alle retninger
- Bloksignaler ved blokgrænser

Det er ligesom det. Herefter kan man udvide med forsignaler til hovedsignalerne. Det afhænger lidt af pladsen hvorvidt man får noget ud af dem. Man kan evt. benytte hovedsignaler med forsignalet siddende på masten. Har man lange blokafsnit kan man vælge forsignal-gentagelser (vorsignalwiederholer) som gentager hovedsignalets stilling. Det er ofte set i kurver og på steder hvor sigtbarheden er dårlig. En forsignal-gentagelse ligner et almindeligt forsignal, men har en lille hvid lampe siddende øverst til højre.

Busch producerer signaler som samlesæt (5810), så man kan placere attrapper de steder hvor lyset alligevel ikke kan ses. Viessmann producerer signalbyggesæt, som heller ikke koster alverden. De kan også bruges. Man kan altid forbinde sektionen foran signalattrappen til en dekoder som styrer et strømløst stykke (f.eks. Märklin m84) og lade ens digitalcentral simulere at signalet står på rødt. Der er mange tricks i bogen! :-)

Weinert har på side 175 i deres katalog en stak signaltavler, som man med fordel kan kigge på. En ting er at sætte selve signalerne op, men de er typisk fulgt af en række tavler.

Derudover kan jeg anbefale tyske Wikipedia om tyske signaler og bogen Signale der deutschen Eisenbahnen (Geramond, ISBN 978-3-86245-167-8) og Signalbuch Online (http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchO ... online.htm). MIBAs tre hæfter om signaler er også anbefalet af mange.

Til Erik: Busch signalsamlesæt i spor N.

Med venlig hilsen
Søren

ErikL
Lokomotivfører

Indlæg af ErikL »

Takker

Jeg har valgt at købe Viessmann n i samlesæt fra Conrad så koster signaler mellem 59 - 99Kr. det er faktisk i modsætning til de samlede til 100-250Kr.

De er simple at samle tager ikke lang tid og så fornøjelsen.

siden med link til signaler er super.

Mvh Erik
Mini TRIX
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

ErikL skrev:Jeg har valgt at købe Viessmann n i samlesæt fra Conrad så koster signaler mellem 59 - 99Kr. det er faktisk i modsætning til de samlede til 100-250Kr.
Ja, det er rigtigt. Jeg købte nogle af deres lygtepæle til 29 kr. hvis man samlede selv.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar