Et rangersignal (lidt dårlig oversættelse fra min side) hedder et "Schutzsignal" forkortet "Sh", men kan også blive kaldt "Gleissperre", altså "sporspærresignal". Det har to stillinger "Sh 0" (Stop, køreforbud) og "Sh 1, Ra 12" (Køreforbud ophævet). "Ra 12" betyder Rangierfahrt Erlaubt og kan kun vises af dagslyssignaler. Det består af to hvide lys i skråt stillet formation, stigende mod højre. På udkørselssignaler med kombineret Shutzsignal og hovedsignal, vil Ra 12 vise to hvide og én rød. På dagslyssignaler vises to røde når der signaleres "Sh 0".ErikL skrev:Et ranger signal bruges ved udkørslen fra ranger område, eller er der et signal ved alle spor?
Jeg går ud fra at det "vender" mod ranger området. så hvis det forgrener sig har man kun 1 signal der hvor
området som eksempel forbinder sig til stationen.
Typisk placerer man et Schutzsignal ved drejeskiver, læsseramper, "stumpspor", brovægte eller steder hvor der skal rangeres. Typisk placeres det til højre for sporet, men dette er ikke altid tilfældet ved brovægte og drejeskiver. Jeg tænker placeringen er åben for fortolkning, og de fleste kombinationer har nok et forbillede et eller andet sted.
Man kan også vælge at have et "Gruppenausfahrsignal", altså et udkørselssignal som står ved udkørslen fra stationen og forsyne alle sine perronspor med et Schutzsignal. Kombinationen af de to signaler afgør, hvilket tog der må køre. På ens digitalsystem kan man så indrette en togvej som inkluderer signalstillingen.
Du kan også erstatte dit Schutzsignal med et "Wartesignal" (stort orange "W") (Ra 11). Dette betyder at forbikørsel kun kan ske i overenstemmelse med din rangerleder. Du kan også kombinere et Schutzsignal med et Wartesignal.