NOCH perroner til C-sporet

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

NOCH perroner til C-sporet

Indlæg af Søren »

Hejsa

NOCH har i år annonceret perroner designet til brug med C-sporet fra Märklin og Trix. Perronerne har ekstra højde på, så de får en realistisk højde når de bliver brugt sammen med C-sporet.

Jeg bestilte en stak for at se hvad det var for noget. Jeg synes det er et meget lækkert produkt. Perronerne er produceret i det samme skumhalløj som tunnelportalerne, klipperne og støttemurene. De vejer absolut intet, og er meget robuste. De er nemme at afkorte med en hobbykniv eller en fin sav.

Perronerne er 38 mm brede, så de passer ned i mellemrummene skabt af C-sporets 24 graders sporskifter (77,5 mm) eller i mellemrummet mellem de slanke sporskifter, hvis du udvider dem med et udligningsstykke. Her skal du bruge 62064 for 2-skinne eller 24064 for 3-skinne.

IMG_20200723_114418.jpg

Perronerne er "håndmalede", hvilket nok mest består i at dyppe dem i en grå wash. Det ser ikke dårligt ud, det er faktisk meget pænt, men tag "håndmalet" med et gran salt. Der er i hvert fald plads til at forbedre udtrykket så det matcher din egen smag og behov.

IMG_20200723_114356.jpg

Alle perrondelene er 18 cm lange stykker, som du kan bruge i dit landskab eller sætte på midlertidigt, hvis du skal pakke din bane sammen igen. 18 cm svarer i øvrigt til den ene grundskinne i C-sporsgeometrien 62188 (2-skinne) og 24188 (3-skinne).

IMG_20200723_114338.jpg

Perronerne fås som endestykker, overgangsstykker og almindelige perronstykker. Her er lidt billeder, så du kan få et indtryk af dem.

IMG_20200723_114236.jpg

Endestykkerne har et fald der bringer dem ned til terræn. Du kan kombinere stykkerne på kryds og tværs.

IMG_20200723_114156.jpg
IMG_20200723_114133.jpg
IMG_20200723_114122.jpg

Der udkommer desuden et sæt, hvor du kan få en samlet perron til en lille station. Sættet indeholder også et sæt afrundede endestykker, der kan gå ind i en 24 grader modkurve til et sporskifte (62224, 24224) (R2).

Sættene har varenumrene:

• Perron: 66012 (1 stk. pr. pakke)
  • Overgang: 66014 (1 stk. pr. pakke)
  • Endestykke: 66015 (2 stk. pr. pakke)
  • Afrundet endestykke: 66018 (2 stk. pr. pakke)

Priserne er 115 kr. for en perron eller overgang. 135 kr. for en pakke med endestykker.

Sæt til at bygge en lille perron: 66020 (2 afrundede endestykker, 1 perron, 1 overgang). 295 kr. koster sådan et.

noch_station.jpg

Indpakningen er små papkasser med alt for meget plads i forhold til den lille perron de indeholder. Jeg håber det er genbrugspap.

IMG_20200724_084443.jpg

OBS! Sørg for at ryste pakken med perroner, inden du forlader forhandleren. De vejer absolut ingenting og jeg oplevede at komme hjem med en tom kasse. 🤔 Jeg har givet NOCH besked, så de ved at der måske er et issue med enkelte pakker.

Alt i alt et lækkert produkt, der vil glæde dem som gerne vil have en perron der både ser godt ud med C-sporet og er nem at bygge ind i anlægget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: NOCH perroner til C-sporet

Indlæg af Godsbanen »

Det kunne jeg godt have brugt for et år eller to siden, da jeg planlagde og lavede mine perroner :-)

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Tilføjelse: jeg får alligevel brug for en perron mere til anlægget, idet jeg har lavet en rundstrækning/vendesløjfe omkring et opmarchområde, der ellers endte blindt. Da jeg anvender et trevejssporskifte bliver afstanden mellem skinnerne dog et par mm mindre end 38. Så der skal i givet fald files lidt i bunden af perronerne. Prisen for at anvende Noch perronerne bliver dog lidt pebret, når hvert stykke koster omkring 120kr, så det vil komme op på ca 5-600kr (hvilket selvfølgelig er mindre end mange af de vogne, man gladeligt har indkøbt!). Men jeg overvejer igen at bruge "flamingo"løsningen. :D

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ja, de er ikke billige. Men som du selv skriver, så hælder vi jo penge ud til højre og venstre i modeller. Så skulle modellerne ikke have en pæn perron at holde ved? 🙂

Jeg ville nok sørge for at sprede udgiften og købe en perron i ny og næ, for så med tiden at opnå den ønskede længde. Sådan gør jeg tit. Når først den ligger der, så er det jo næsten ligemeget hvad den har kostet.

Det smarte er jo også, at perronerne kan genbruges på anlæg efter anlæg.

Men mod prisen på flamingo kæmper de fleste forgæves. 🙂

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Godsbanen skrev: 14 aug 2020, 13:44

Prisen for at anvende Noch perronerne bliver dog lidt pebret, når hvert stykke koster omkring 120kr, så det vil komme op på ca 5-600kr (hvilket selvfølgelig er mindre end mange af de vogne, man gladeligt har indkøbt!). Men jeg overvejer igen at bruge "flamingo"løsningen.

Når jeg arbejder over (i dag blev det til 4 timer), får jeg - efter skatten er betalt - udbetalt over 200 kroner i timen.
Jeg kan næppe lave perroner på fire timer og slet ikke så pæne som NOCH perronerne.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Er en bredde på 38 mm ikke lige i underkanten, hvis der skal være en underjordisk adgang eller en luftbro ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

bygger01 skrev: 15 aug 2020, 18:41

Er en bredde på 38 mm ikke lige i underkanten, hvis der skal være en underjordisk adgang eller en luftbro ?

Det er jo altid et kompromis mht plads. Overgangsstykket, hvor folk går over skinnerne, passer jo fint til en type station, hvor dette kan benyttes. En bro med trapper kan vel også lade sig gøre, hvis man kan finde noget, der ikke er for stort og som kan tilpasses.

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Godsbanen skrev: 16 aug 2020, 11:58
bygger01 skrev: 15 aug 2020, 18:41

Det er jo altid et kompromis mht plads. Overgangsstykket, hvor folk går over skinnerne, passer jo fint til en type station, hvor dette kan benyttes. En bro med trapper kan vel også lade sig gøre, hvis man kan finde noget, der ikke er for stort og som kan tilpasses.

Ja og hurra for det.
Det er kun en selv på en "privatbane", der ligger overliggeren !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har så købt et Noch 66010 Universal-Bahnsteig 3er-Set, som er laser cut karton og som kan tilpasses i bredde og kurveforløb. Det vil så tage nogle 'arbejdstimer' at få udført :)

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

...så skal du bare huske, at gøre noget ved højden. Laserperronerne fra Noch er lave i forhold til C-sporet.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar