Gode ideer efterlyses !
Af nostalgiske grunde har jeg anskaffet mig en gammel Lima MZ 1407, der oprindeligt er bygget til to-skinne DC drift. Planen var / er at ombygge den til Märklin tre-skinne digital drift.
Og JA, jeg ved godt, at Lokotivet kaldes et skod lokomotiv, som burde placeres i en vitrine i stedet for på skinner, men "nostalgi er jo ikke hvad det har været" :D
Det burde være let: Motoren er med permanent magnet, så der skal bare en slæbesko på løbeboggien, en ESU dekoder i og den rette programmering til dekoderen, der passer til Fleischmann rundmotor.
Udstyr: CS2 med seneste opdatering
Decoder ESU Lokpilot 3.0 M4 (fra overskudskassen), opdateret med seneste firmware.
Omprogrammeret på LOKprogrammer. Virker fint på ESUs motortester.
Tilsluttet på programmerings sporet fra CS2
Så langt så godt. Problemet er blot, at når jeg tilslutter decoderen vhja det otte-benede stik til lokomotivet, sætter det på rullefeltet, så sker der kun det, at CS2'eren korrekt finder mfx dekoderen og intet andet. Ingen reaktion fra motoren, hverken forlæns eller baglæns.
Motoren har været adskilt, renset, smurt og kører fint med et 9-volt batteri tilkoblet.
Der er monteret en ny kondensator mellem motorpolerne, drosselspole på hver tilledning til motoren og alle ledninger er testet for forbindelse med ohm-meter. Ingen utilsigtede stelforbindelser.
Som sagt er det et rent nostalgi projekt, så en evt udskiftning af motoren til fx SUSU er ikke aktuel
Jeg er løbet tør for ideer, så alle input vil blive modtaget med glæde og tak.